Savoir-vivre na Facebooku

Boom na portale społecznościowe rozpoczął się w 2003 roku od stron takich jak Linkedin.com, MySpace.com czy CouchSurfing.org. Potem pojawił się Facebook, który obecnie znany jest niemal każdemu, jednak niestety nie każdy wie jak zachować się na tym portalu i jak korzystać z niego nie szkodząc sobie i innym.

 

Przynależność do społeczności internetowej pełna jest zawiłości. Na potrzeby mediów społecznościowych i stron networkingowych stworzono szereg założeń dotyczących zachowania w sieci czyli tzw. netykiety. Czym jest netykieta i dlaczego jest tak ważna? Angielskie słowo „netiquette” powstało z połączenia „net” (sieć) i „etiquette” (etykieta), a więc dosłownie oznacza etykietę w sieci. Netykieta jest zbiorem ustalonych zasad, które z czasem wykrystalizowały się wśród użytkowników Internetu. Oparta jest ona na tym, co uznane zostało za dobre wychowanie i jest mile widziane w kontaktach z innymi. Dokładnie tak jak savoir-vivre określa zasady dobrego wychowania i tego jak (nie) zachowywać się w świecierealnym, np. maniery przy stole czy sposób witania z kobietami, netykieta określa zasady dobrego zachowania w świecie wirtualnym.

 

Jak zatem zachowywać się w Internecie? Przede wszystkim należy być odpowiedzialnym. Korzystanie z ustawień prywatności może oszczędzić nam wielu niemiłych rozczarowań. Po drugie – bezwzględnie należy szanować innych użytkowników, ich opinie, prywatność i godność. Co równie ważne, w Internecie powinniśmy dobrze reprezentować swoje miejsce pracy. Publikuj zatem wartościowe informacje, które zwiększają prestiż Twojej marki i budują Twoją profesjonalną reputację, pisz rzeczy, które przydadzą się innym i pamiętaj, że nawet na portalach społecznościowych jesteś wizytówką swojej firmy. Po czwarte – nie udostępniaj poufnych informacji. Nikomu nie podawaj swoich haseł czy numerów PIN. W sieci zamieszczaj sprawdzone informacje, a jeśli nie jesteś pewien, nie publikuj. Jeśli cytujesz czyjąś opinię, zaznacz ją jako cytat. Ważną kwestią jest także unikanie spamerów i nie spamowanie innych – nigdy nie wysyłaj niechcianych reklam, łańcuszków i wszelkich innych rodzajów spamu. W Internecie ważny jest też język. Zawsze sprawdzaj poprawność językową zamieszczanych informacji, poznaj internetowy żargon, którego znajomość uczyni komunikację szybszą i co istotne – z umiarem stosuj emotikony. I jeszcze jedna wskazówka na koniec – zanim zadasz na forum pytanie lub wyślesz email pod adres wskazany na stronie, zapoznaj się z zakładką FAQ (z angielskiego „Frequently Asked Questions” – Najczęściej zadawane pytania). Może się okazać, że uda Ci się zaoszczędzić czas swój i pracowników danej firmy.

 

Podsumowując powyższe zasady, logując się na portalu społecznościowym warto pamiętać o tym żeby trzymać się tych samych zasad postępowania, których przestrzegamy w świecie rzeczywistym. Należy szanować czas i opinie innych użytkowników, dzielić się swoją wiedzą, oraz budować korzystny wizerunek swojej osoby. Kto wie, może nasz przyszły pracodawca także zagląda na „fejsa”?

 

Dla zainteresowanych tematem i spragnionych dodatkowych informacji link do bezpłatnego e-booka na temat budowania biznesowych relacji w Internecie w XXI wieku: http://www.internetfit.com/free-material,0,249.html

 

 

Kaja Chmielewska





Foto: http://wonderland-citations.skyrock.com/8.html

Projekt i wykonanie: Mehowmy