Zakupowy przewodnik

To nie mapa wytyczająca ścieżki centrum handlowego, ani nie katalog najnowszych trendów, to przewodnik, po mądrych, odpowiedzialnych, dobrych zakupach.

 

„Dobre zakupy” to baza danych online, w której można znaleźć informacje o firmach, które wytwarzają swoje produkty z ekologicznych albo recyklingowych materiałów, stosują przyjazne środowisku sposoby produkcji, działają w myśl zasad Sprawiedliwego Handlu, dają pracę osobom zagrożonym wykluczeniem, wspierają krajową gospodarkę albo podejmują inne działania przyczyniające się do zrównoważonego rozwoju.

 

– Produkty recyklingowe ma np. firma Green Toys i oni są naprawdę fajnym przykładem. W USA wymyślono technologię produkowania zabawek z przetworzonych karnisterków po napojach (w takim opakowaniu sprzedawane są soki i mleko w USA, skąd pochodzi firma). Inny przykład, czym są produkty recyklingowe to firma, która kupuje z secondhandu swetry i koszule w kratkę i przerabia te produkty na zabawki. Najprościej: recykling jest wtedy, kiedy materiał jest powtórnie przetwarzany – mówi Magdalena Klarenbach, Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć, Kampania „Kupuj odpowiedzialnie”.

 

Konsumenci zwracają coraz większą uwagę na to, czy kupowane przez nich produkty nie przyczyniają się do niszczenia środowiska albo wyzyskiwania ludzi zatrudnionych przy produkcji, stąd narodził się pomysł na portal. – Pomysł powstał z naszych doświadczeń. Jeżeli my rozmawiamy o odpowiedzialnej konsumpcji, to konsumenci pytają się nas: z czego w takim razie możemy korzystać? Gdzie mamy robić zakupy – mówi Magdalena Klarenbach. Ponadto pomysł cieszy się dużym zainteresowaniem wśród firm, które coraz wyraźniej widzą, że warto traktować poważnie społeczną odpowiedzialność biznesu. Jako organizacja ekologiczna, która od lat zajmuje się odpowiedzialną konsumpcją i zrównoważonym rozwojem, Polska Zielona Sieć chce pomagać zarówno tym pierwszym, jak i tym drugim w podejmowaniu właściwych decyzji.

 

– Pomysł stworzenia przewodnika zawierającego bazę odpowiedzialnych społecznie i środowiskowo marek obecnych na polskim rynku zrodził się dość dawno i był odpowiedzią na potrzeby konsumentów, którzy ciągle zadają nam pytania o konkretne produkty, które możemy im polecić jako ekologiczne i etyczne. Jego realizacja zajęła jednak sporo czasu, bo chcieliśmy żeby przewodnik był najbardziej rzetelny i przejrzysty dla konsumentów, jak to możliwe. Mamy nadzieję, że będzie przydatny konsumentom, a także że same marki docenią dzięki niemu potencjał odpowiedzialnej i transparentnej działalności – mówi Maria Huma z Polskiej Zielonej Sieci.

 

Obecnie baza danych obejmuje marki odzieżowe i zabawkarskie, ale będzie stopniowo rozszerzana na inne dziedziny dóbr konsumenckich, takie jak żywność, środki czystości, papier, artykuły drewniane, elektronikę itd.

 

Każda firma może stać się firmą, gdzie można zrobić dobre zakupy, ale trzeba spełnić określone wymagania. – Firma po wejściu na stronę, klika ramkę na samym dole: „Dodaj markę”, musi wypełnić kwestionariusz składający się z szesnastu podpunktów, a następnie, po wysłaniu formularza dane są sprawdzane przez nas. Kryteria są wygórowane, ponad 40% w ciągu roku jeżeli chodzi o recykling, a jeżeli chodzi o ekologię, to musi być poświadczona certyfikatami. Mamy osiem głównych zasad: surowiec przyjazny środowisku, recykling, produkcja przyjazna środowisku, sprawiedliwy handel, standardy pracy, ekonomia społeczna, przejrzystość łańcucha dostaw, lokalność,  żeby zostać umieszczonym w Dobrych Zakupach trzeba spełnić wymagania związane z co najmniej jedną z pierwszych pięciu kategorii. W naszej bazie znajduje się 43 firm, ale zainteresowanie jest duże, więc w najbliższym czasie na pewno pojawi się ich więcej – mówi Magdalena Klarenbach.

 

Dobre zakupy to miejsce przede wszystkim dla konsumentów, czyli wszystkich kupujących, którzy chcą wiedzieć skąd pochodzą produkty, z czego są zrobione i w jaki sposób są produkowane. Dobre zakupy, to mądre zakupy. Więcej na stronie internetowej: http://dobrezakupy.ekonsument.pl/

Projekt i wykonanie: Mehowmy