„Lepiej w Gdyni na rowerze niż w korku na Riwierze”

Do pracy na rowerze”, „Pieszy autobus” oraz „Mama w pięknym mieście”. To nazwy kampanii społecznych realizowanych przez władze Gdyni, które chcą zachęcić mieszkańców by zrezygnowali z samochodów i przemieszczali się po mieście pieszo bądź przesiedli się na ekologiczne jednoślady.

 

Akcja jest częścią unijnego projektu „SEGMENT”. Oprócz Gdyni uczestniczy w nim sześć innych europejskich miast: London Borough of Hounslow, Ateny, Monachium, Sofia, Utrecht i Almada. W Gdyni realizowany jest od kwietnia 2010 r. do marca 2013r.

 

Jestem menadżerem i jeżdżę do pracy rowerem”

Chęć uczestnictwa w konkursie „Do pracy na rowerze” zgłosiły trzydzieści dwie osoby z siedmiu gdyńskich firm i instytucji. Od 2 kwietnia do 13 lipca będą oni przemieszczali się do pracy na rowerach, a za każdy taki przejazd otrzymają naklejkę. Nagrody są naprawdę ciekawe. Za dwa rowerowe przejazdy do firmy, które wykonają w jednym tygodniu, otrzymają dwie poranne przekąski. Za zebranie 15 naklejek dostaną dwa bilety do kina. Oprócz tych drobnych upominków na uczestników czekają również nagrody pieniężne. Za co najmniej 50 zebranych naklejek, czyli pierwsze miejsce w konkursie, rowerzysta otrzyma 2 tys zł. Za miejsce drugie (40 naklejek) – 1 tys zł, a za trzecie (30 naklejek) – 500zł.

Elementem akcji jest również 19 „pozytywnych rowerów”, które ustawione zostały przy firmach i instytucjach biorących udział w akcji. Każdy z nich wyposażony został w śmieszne, rymowane hasło (np. „Jestem menadżerem i jeżdżę do pracy rowerem”, „Lepiej w Gdyni na rowerze niż w korku na Riwierze”) i zostanie w czerwcu pomalowany oraz udekorowany.

 

Pieszo autobusem

Pieszy autobus” tworzą grupy 4-8 dzieci i nauczyciel, który odprowadza je do szkoły. Uczniowie pierwszych i drugich klas sześciu gdyńskich podstawówek umawiają się z nauczycielem w określonym miejscu, z którego razem spacerują do swojej szkoły. -W czasie drogi są kierowcami, konduktorami oraz pasażerami, dzięki czemu uczą się bezpiecznego zachowania na drodze, orientacji w terenie, samodzielności i odpowiedzialności, a przy okazji świetnie się bawią – wyjaśnia UM Gdyni.

 

Mama w pięknym mieście”

Mama w pięknym mieście” to tytuł gazetki, którą można znaleźć w siedmiu gdyńskich ośrodkach zdrowia. Przeznaczone są dla rodziców noworodków, którzy czekają z dziećmi na wizytę u lekarza. Gazetki mają zachęcić młodych rodziców do aktywnego trybu życia i częstszego zabierania swoich pociech na spacery.

 

Powyższe kampanie skierowane zostały do trzech grup: nowych pracowników, uczniów początkowych klas podstawówek i ich rodziców oraz rodziców noworodków. Dlaczego akurat te grupy? Jak twierdzi UM – Wszyscy znajdują się w przełomowym momencie życia. Twórcy projektu uznali, że takie osoby są bardziej skłonne do zmiany swych przyzwyczajeń, także transportowych -.

 

 

Agnieszka Lasinkiewicz

Projekt i wykonanie: Mehowmy