Dzieci piszą bajki

Aż ośmiu wolontariuszy wzięło udział w rocznym projekcie prowadzonym przez Gdańską Fundację Terapii i Rozwoju. W trakcie zajęć teatralno – literackich powstało kilkadziesiąt bajek, które można znaleźć na www.gftr.pl.

 

O przyjaźni i burym ptaszysku”, „O Oli, która bała się zasnąć”, „Jak Wituś szukał taty” to tytuły bajek stworzonych zarówno przez dzieci z problemami zdrowotnymi jak i wolontariuszy, którzy z wielkim zaangażowaniem włączyli się realizację projektu, którego celem był m.in. rozwój kreatywności uczniów szkół integracyjnych.

W ciągu roku trzy grupy dzieci stworzyły kilkadziesiąt bajek. Dwadzieścia najlepszych opowieści zostało właśnie zredagowanych i opublikowanych na www.gftr.pl.

Na podstawie dwóch bajek powstały scenariusze teatralne i dwa oryginalne spektakle, które zobaczyło około 300 dzieci z gdańskich podstawówek.

 

Czy łatwo jest napisać bajkę?

– Wyciąga się z worka lwa, koleżanka losuje innego stworka i nazywa go Icuś. Lew zaczyna rozmawiać z Icusiem i tak zaczyna się bajka – opowiada Adrian, uczeń V klasy szkoły Podstawowej nr 44 w Gdańsku, uczestnik zajęć arteterapii prowadzonych przez Fundację GFTR.

Jedną z grup piszących bajki metodą „3 Worków” tworzy 5 dzieci, poruszających się na wózkach. Podczas zajęć, które trwają 2 godziny dzieci są wyciągane na materace, na których mogą odprężyć się i zrelaksować. Potem osoba prowadząca wyciąga trzy worki, w których znajdują się trzy kategorie rzeczy – chusty, kukiełki i niespodzianki.

Dzieci po kolei losują przedmioty i z ich pomocą same układają opowieść.

W tej grupie pomoc wolontariuszy, była szczególnie ważna. Wyciągali dzieci z wózków, pomagali w siedzeniu na workach sako, wspierali emocjonalnie. Sami też skorzystali:

– Dzięki tym zajęciom bardziej pozytywnie patrzę na świat i mam więcej energii – mówi Lena Lewalska, studentka psychologii WSPS w Sopocie. – Praca z tymi dziećmi sprawiła mi tyle przyjemności, że postanowiłam zmienić specjalizacje i w przyszłości chciałabym pracować z najmłodszymi.

Dzięki wolontariuszom powstały także kukiełki, scenografia i muzyka do spektaklu „O Koniku Lampce”. Wolontariusze pomagali także w redakcji tworzonych przez dzieci bajek. Niektórzy odkryli dzięki temu własne talenty.

Podziękowania należą się także Szkole Podstawowej nr 24 i 44 w Gdańsku, które gościnnie  przyjęły Fundację GFTR.

 

Bajki, które powstały podczas zajęć prowadzonych przez Gdańską Fundację Terapii i Rozwoju w ramach projektu finansowanego z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich można znaleźć na www.gftr.pl w dziale nasze bajki.

Awi

Projekt i wykonanie: Mehowmy