Niemal 200 uczniów z sześciu gdańskich szkół gimnazjalnych i liceów to wynik pierwszej, pilotażowej edycji projektu zgamifikowanych „Lekcji Przedsiębiorczości”. 1 czerwca br. w STARTERZE odbył się finał programu dla gimnazjów, na którym uczniowie zaprezentowali 7 autorskich pomysłów odpowiadających na konkretne lokalne potrzeby. Od września program obejmie kolejne gdańskie szkoły.
Pokój relaksu, wypożyczalnia rowerów, nowoczesne i kolorowe szafki dla uczniów czy projekt oparty o warsztaty kulinarne i zdrową żywność w szkołach – to tylko niektóre z pomysłów odpowiadających na potrzeby społeczności uczniowskiej, które zostały zbadane i opracowane przez młodzież z gdańskich gimnazjów nr 8 i 25. Zaprojektowanie takiego przedsięwzięcia i wpisanie go w Szablon Modelu Biznesowego to ostatnie z zadań gimnazjalistów biorących udział w projekcie „Lekcje Przedsiębiorczości”. 1 czerwca br. dobiegła końca pierwsza edycja organizowanego przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER we współpracy z Miastem Gdańsk programu, którego celem jest zmiana sposobu uczenia przedsiębiorczości poprzez wykorzystanie gamifikacji. Głównym założeniem programu jest przeniesienie punktu ciężkości z pamięciowego przyswajania wiedzy na budowanie kompetencji przedsiębiorczych.
Poprzez udział w programie uczniowie i nauczyciele wykorzystywali i wdrażali nowe metody wspólnej pracy motywujące i angażujące do nauki niczym gra o zupełnie odmiennym niż dotychczas spotykane spojrzeniu na edukację. Innowacyjne podejście przejawiało się nie tylko w podejmowanych tematach, ale przede wszystkim w metodzie, która pozwalała na przekazanie w ręce młodzieży decyzyjności co do wyboru formy czy terminu realizacji prac domowych. Dodatkowo, nastolatki miały możliwość zbierania punktów, tokenów i odznak, które wykorzystywała np. do przesunięcia terminu realizacji zadania czy podjęcia dodatkowych wyzwań.
– Na razie możemy bazować wyłącznie na wynikach pilotażowej edycji, ale śmiało mogę powiedzieć, że przeszła ona nasze wszelkie oczekiwania dzięki pomysłowości uczniów, której nie byłyśmy w stanie przewidzieć oraz niesamowitej pomocy i chęci współpracy ze strony nauczycieli. Dowodem tego jest ostatnia rozgrywka, podczas której młodzież przedstawiła dojrzałe projekty wraz z kosztorysami ich wdrożenia i co najważniejsze oparte o badanie potrzeb swoich kolegów i koleżanek. To była przyjemność podziwiać ich zaangażowanie i wiedzę zdobytą w trakcie trwania programu – mówi Kinga Kuczyńska z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER, organizatora przedsięwzięcia.
– Cieszę się, że nasza młodzież jest taka kreatywna i przedsiębiorcza – podkreśla Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej. – Lekcje przedsiebiorczości to krok w kierunku nowej – tak bardzo potrzebnej edukacji. Edukacji twórczej, bazujacej na umiejętnościach uczniów, które trzeba tylko wydobyć i podszlifować. Pilotaż pokazał, że to własciwy kierunek, dlatego projekt bedziemy w mieście Gdańsku rozwijać.
W finalnym zadaniu pierwsze miejsce zdobyła drużyna Sweet Station z Gimnazjum nr 25, zaproponowała biznes bazujący na przekąskach, których smak jury miało okazję poznać podczas prezentacji. Drugie miejsce przyznano ekipie Sport4fun, której pomysłem była wypożyczalnia rowerów – nie tylko dla uczniów, ale docelowo również dla mieszkańców – i promowanie tej formy aktywnego trybu życia, której działania spotykają się również z polityką Miasta Gdańsk.
– Cieszę się, że mogliśmy organizować tak innowacyjne przedsięwzięcie dla gdańskich szkół i co najważniejsze będziemy kontynuować je w przyszłym roku. Mamy nadzieję, że już niedługo projekt obejmie swym zasięgiem kolejne miasta na mapie Polski, które wyjdą naprzeciw nowoczesnej i efektywnej edukacji – mówi Małgorzata Jasnoch, Prezes Zarządu Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości.
Kolejna edycja programu rusza już we wrześniu. W ciągu najbliższych dwóch lat (2014/2015 i 2015/2016) w projekcie, wpisanym do strategii rozwoju Miasta Gdańska i programu wyborczego Pawła Adamowicza, weźmie udział kilkanaście gdańskich gimnazjów i liceów. Do przyszłorocznej edycji zakwalifikowało się 12 nowych szkół gotowych wdrożyć nowoczesne metody nauki i zaszczepić myślenie biznesowe wśród młodzieży.
Lekcje Przedsiębiorczości to rozpoczęty w roku szkolnym 2014/2015 pilotażowym programem Miasta Gdańsk i Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER, którego celem jest zmiana sposobu uczenia przedsiębiorczości w gimnazjach i liceach poprzez wykorzystanie mechanizmów motywacyjnych spotykanych w grach, angażujących uczniów i uczennice w proces kształcenia i rozwijania swoich kompetencji oraz postaw przedsiębiorczych. Do pracy nad powstawaniem programu pilotażowego zaproszeni zostali dyrektorzy i nauczyciele z gdańskich szkół oraz eksperci od gamifikacji. To pierwszy taki projekt w Polsce i pierwszy krok do wprowadzenia gamifikacji do edukacji przedsiębiorczości w Gdańsku. Druga edycja programu rozpocznie się jesienią tego roku.
Więcej o projekcie Lekcje Przedsiębiorczości na stronie: http://lekcjeprzedsiebiorczosci.pl/
Foto: facebook.com/inkubatorstarter