Większość z nas zna różową wstążkę – globalny symbol walki z rakiem piersi. A co z problemem męskich nowotworów? W tym roku Gdynia zamieni się w polską stolicę Movembera, aby w bardzo nietypowy sposób szerzyć wiedzę o chorobach oraz ich profilaktyce.
Movember to międzynarodowa akcja charytatywna, która polega na zapraszaniu mężczyzn do hodowania wąsów od 1 listopada przez okres miesiąca. Jako klasycznie męski atrybut mają one służyć zwiększaniu świadomości zachorowań na raka prostaty oraz innych męskich nowotworów.
Pomysł zrodził się w 2003 roku w Południowej Australii i przez 10 lat objął zasięgiem cały glob. W ubiegłym roku w ramach projektu zebrano ponad 147 milionów dolarów na edukację, badania oraz walkę z rakiem prostaty.
W tym roku gdynianie, dzięki fundacji Gdyński Most Nadziei, organizującej gdyński Movember, mogą dołączyć do ponad miliona uczestników akcji na całym świecie. W Gdyni chodzi głównie o promocję kampanii Odważni Wygrywają na rzecz zwiększenia świadomości profilaktyki nowotworowej. Na osoby biorące udział w akcji czeka wiele atrakcji, w tym także zniżki w lokalach, które jej partnerują. Ponadto, podobnie jak londyński Big Ben, w tym roku również Urząd Miasta Gdyni, Gdynia InfoBox oraz trolejbusy wyhodują wąsy. Zrobi to również ambasador akcji – Wojciech Szczurek.
Poza żartobliwą i lekką formułą akcji Movember, jest to przede wszystkim okazja do przekazania ważnych treści. Nie zamierzam zapuszczać wąsów sumiastych, w stylu sarmackim. Byłaby to w istocie stylizacja nieco teatralna. Ale znam wielu panów, którzy noszą wąsy z wdziękiem i na pewno nie ujmują one im szacowności. Choćby Władysław Kozakiewicz – wielki sportowiec, przez cztery lata radny Miasta Gdyni, czy gwiazda Hollywood – Brad Pitt, o historycznych postaciach, jak marszałek Józef Piłsudski czy Lech Wałęsa – nie wspominając – opowiada prezydent Gdyni.
Do promowania akcji Movember Gdynia dołączył m.in. Klasztor Ojców Franciszkanów, kilku braci zakonnych będzie ambasadorami zachęcającymi do dbania nie tylko o duszę, ale też zdrowe ciało. Ponadto w wydarzenie włączyli się m.in. bloger Michał Nowakowski, muzyk Maciej Łyszkiewicz, zawodnicy Arki Gdynia i drużyny futbolu amerykańskiego Seahawks oraz politycy, dziennikarze, a przede wszystkim mieszkańcy. W nadchodzącym miesiącu każdy wąs może przyczynić się do zwiększenia świadomości nowotworów, co prowadzi do ich wczesnej wykrywalności. Mężczyźni, którzy zdecydują się zapuść wąsy, mogą zrobić sobie zdjęcie i umieść je na www.movembergdynia.tumblr.com.
Kobiety w listopadzie mogą stać się mo-sisters i włączyć się w akcję „wąsatej wstążki” popularyzując przekaz, wspierając wąsaczy oraz korzystając ze specjalnie przygotowanych dla nich gadżetów, które będą rozdawane w siedzibie Fundacji Gdyński Most Nadziei oraz w partnerujących placówkach.
Współorganizatorem akcji Movember Gdynia jest Miasto Gdynia, natomiast partnerami są: Gdynia InfoBox, Klasztor Ojców Franciszkanów, Centrum Kultury w Gdyni, CafeArt U Muzyk’uff, Pokład, Kandelabry, Tawerna, Pesto, Blues Club, Vistal Gdynia, Arka Gdynia, Seahawks Gdynia.