Konsument, czyli kto?

Na dziesięć osób zapytanych przeze mnie: 15 marca, to jaki dzień? Dziewięć osób odpowiedziało, że czwartek a jedna, bezbłędnie wyczuwając w pytaniu jakiś haczyk, że urodziny Evy Longori. Obie odpowiedzi były prawdziwe, choć tylko co do pierwszej miałam pewność. Po cichu liczyłam też, że ktoś będzie pamiętał o przypadającym 15 marca Światowym Dniu Konsumenta.  Pamiętała tylko naczelna.


Dlaczego obchodzimy go właśnie w ten dzień? Ponieważ 50 lat temu dokładnie 15 marca prezydent USA John F. Kennedy przekonywał Świat, że wszyscy jesteśmy konsumentami i,  sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. 


Dzisiaj Polskiego konsumenta chroni Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2.04.1997 r. Pytanie kim jest konsument wydawać by się mogło proste. Każdy nabywający jakieś dobro, czy to świeży chleb, kredyt czy wycieczkę last minute. Litera Prawa ma jednak  to do siebie, że musi pojawić się „ale”. Zgodnie z art. 22 Kodeksu Cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Powyższa kodeksowa definicja oznacza w praktyce, że na przywileje liczyć może tylko osoba fizyczna. Popularne zakupy „na firmę” nie wchodzą w rachubę. Jeśli nawet kupię niezbędne rzeczy wykorzystywane w firmie jako osoba fizyczna, nie jestem konsumentem.


Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów najwięcej problemów  mamy z różnego rodzaju usługami. Niedozwolonymi klauzulami deweloperskimi, naliczaniem usług telekomunikacyjnych według niewłaściwego cennika czy standardem usług turystycznych nie zgadzających się z kolorowymi katalogami.  Natomiast według moich ankietowanych absolutnym liderem felerności jest obuwie.


Dlatego jeśli Twoje ulubione kozaki nie wytrzymały trudów przedwiośnia, a sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji lub inne z Twoich praw zostało złamane masz się do kogo zwrócić. W przypadku problemów indywidualnych możesz liczyć na pomoc miejskiego rzecznika konsumentów przyjmującego przy ul. Obr. Westerplatte 12 (gdansk@federacja-konsumentow.org.pl). Natomiast w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów działania podejmuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dostępny jest także bezpłatny numer infolinii 0 800 007 707 pod którym udzielane są bezpłatne porady.

 

 

chaperone

 

 

 

 

Foto: Charlie Brewer

Projekt i wykonanie: Mehowmy