Mama w pracy

Macierzyństwo to wielkie wyzwanie w dzisiejszym, pędzącym naprzód  świecie. Według badań przeprowadzonych przez instytut SMG/KRC, co piąta pracująca kobieta odwleka urodzenie dziecka obawiając się utraty pracy, a co czwarta boi się, że zostanie zwolniona z powodu ciąży.


Obawy kobiet nie są bezzasadne, a rynek pracy jest bezlitosny. Warto zrobić coś, aby sytuacja kobiet, które jednocześnie chcą być matkami i realizować się zawodowo, powoli mogła zmieniać się na lepsze.

 

24 października rozpoczęła się kolejna, piąta już edycja konkursu „Mama w pracy”, organizowanego przez Fundację Świętego Mikołaja, dziennik Rzeczpospolita oraz instytut badawczy MillwardBrown SMG/KRC. Celem konkursu jest zwrócenie uwagi na problemy jakie Polki napotykają w łączeniu macierzyństwa z pracą zawodową. Ideą projektu jest poprawienie sytuacji młodych mam (i kobiet w ogóle) na rynku pracy. Jego organizatorzy chcą pokazać, że kobiety łączące życie rodzinne z karierą zawodową są często doskonale zorganizowanymi i lojalnymi pracownicami, a firma może być przyjaznym miejscem pracy, także dla mam.

 

Młode matki – wśród czynników umożliwiających im spokojny powrót do pracy po urlopie macierzyńskim – na pierwszym miejscu wymieniają wyrozumiałość pracodawcy. Coraz więcej polskich firm docenia zalety pracujących mam i stwarza im możliwość połączenia aktywności zawodowej z wychowaniem dziecka. Kobiety cenią sobie elastyczny czas pracy, pracę z domu czy na część etatu. Niestety, wciąż zdarza się się, że panie, które zachodzą w ciążę czy też wracają do pracy po urlopie macierzyńskim, spotykają się z brakiem zrozumienia ze strony pracodawcy.

 

– Obawy matek, które chcą powrócić do aktywności zawodowej po urodzeniu dziecka, nie są bezzasadne. Obecnie, podczas konfrontacji z rynkiem pracy, okazuje się, że gruntowne wykształcenie, doskonałe predyspozycje zawodowe nie są wystarczającym argumentem w przypadku zatrudnienia kobiety. Ważne jest, aby stworzyć młodym matkom warunki, które pozwolą pogodzić pracę zawodową z macierzyństwem – ocenia Karolina Błaszczyk, koordynatorka projektu z Fundacji Świętego Mikołaja.

 

Do poprzednich edycji konkursu wpłynęły zgłoszenia od ponad 440 firm, których pracownice wypełniły ponad 17 tysięcy ankiet. Firmy nagrodzone w latach ubiegłych w celu polepszenia sytuacji mam na rynku pracy oferują swoim pracownicom między innymi dodatkowy płatny miesiąc urlopu macierzyńskiego, opiekę medyczną w czasie ciąży, pokrycie kosztów porodu w wybranym szpitalu, czy wyprawkę dla dziecka.

 

– Sytuacja kobiet, które jednocześnie chcą być matkami i realizować się zawodowo powoli się zmienia. Jest jednak jeszcze wiele do zrobienia. W naszym konkursie chcemy przede wszystkim zwrócić uwagę na ten, aspekt życia każdej kobiety oraz przekonać pracodawców, że warto wprowadzać rozwiązania, które poprawią sytuację matek na rynku pracy. Mamy nadzieję, że kolejna edycja konkursu zgromadzi jeszcze więcej firm przyjaznych mamom. Zapraszamy wszystkie przedsiębiorstwa do udziału w konkursie – dodaje koordynatorka.

 

Udział w konkursie jest bezpłatny, zgłoszenia można przesyłać do końca lutego przyszłego roku, w maju zaś poznamy zwycięzców. Aby zgłosić firmę do konkursu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy zamieszczony na stronie projektu. Wyniki anonimowo wypełnionych ankiet zebrane zostaną w raport, który otrzyma każda firma startująca w konkursie. Będzie to informacja i komunikat dla pracodawców, dotyczący tego jak postrzegani są oni przez zatrudnione w ich firmach kobiety.

 

Formularz zgłoszeniowy, regulamin konkursu oraz szczegółowe informacje można pobrać ze strony www.mamawpracy.pl

 

 

Kaja Chmielewska

Projekt i wykonanie: Mehowmy